Veel storingveroorzakers weten niet eens dat ze storing veroorzaken. Dit wordt echter anders nadat je die mensen dat hebt uitgelegd.
Als iemand daarna tegen beter weten in toch doorgaat met het veroorzaken van storing, dan kom je al aardig dicht bij de aanwezigheid van een oogmerk om de storing met opzet te veroorzaken..
Ik stel mij in een zodanige situatie als storingsslachtoffer dan ook de volgende strategie voor:
1. Leg de veroorzaker van de storing het probleem uit. In het ideale geval kan dit d.m.v. een goed gesprek. In het slechtste geval kan dit via een aangetekende brief.
2. Als de storingveroorzaker na een redelijke termijn niet blijkt mee te werken, laat het probleem dan officieel vaststellen door het Agentschap Telecom. Zij zijn verantwoordelijk voor een goede bescherming van de ether bij je thuis.
3. Schakel zonodig deskundige hulp in, om de storende installatie te modificeren, zodat het stoorniveau voldoende omlaag gaat. Je kunt ook in je eigen huis zoeken naar de best mogelijke plaats voor je eigen ontvangantenne, maar probeer het probleem bij de veroorzaker principieel aan te pakken.
4. Doet het Agentschap Telecom niet wat van haar in redelijkheid mag worden verwacht, dan resteert nog alleen de gang naar de rechter (een bestuursrechtelijk verzoek tot handhaving indienen bij het AT, en de stoorder aanspreken op het ontnemen van (een deel van) de beschikbare informatie-stroom aan de rechthebbende).
P.S. Recent heb ik in een computerzaak in Eindhoven gezien dat een mevrouw een 200 Mb/s homeplug set kocht, mogelijk voor een 24/7 toepassing als online TV kijken met een TV in een andere kamer van het huis. Weer een potentieel radio ontvangst probleem voor de buren erbij ! En zo kunnen we nog wel even aan de gang blijven !