Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen
regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo
Ik pest onder Mijn volk zende;
En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt
en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze
wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun
land genezen. - 2 Kron. 7 : 13 - 14.
Welkom
bij de
persoonlijke pagina's van Wim Vogel.
Column:
Kettingreacties in de economie.
Onze regering, overheidsinstanties, bedrijven en particulieren treffen regelmatig maatregelen om de eigen financiën op orde te
krijgen. Budgetten, inkomens uit arbeid, uitkeringen en pensioenen staan onder druk, en op veel plaatsen moet worden
bezuinigd.
Bezuinigingen hebben bedoelde en onbedoelde kettingrecties tot gevolg.
Als de mensen door de dalende koopkracht minder te besteden hebben, heeft
dit onmiddelijk gevolgen voor de verkoop van dure, conjunctuurgevoelige,
consumptiegoederen. Ook zullen de supermarkten merken dat minder A-merken
worden verkocht, en dat de mensen meer geneigd zullen zijn de B-merken uit
het onderste schap te pakken. De low-cost supermarkten (prijsvechters) varen
er wel bij. Helaas zijn het ook gouden tijden voor deurwaarders en
incassobureaus. De schuldeisers hebben in veel situaties het nakijken; van
een kale kip kun je immers geen veren plukken.
Een klassiek voorbeeld: In Amsterdam betaal je voor het parkeren
van je auto de hoofdprijs. Parkeertarieven van 30 Euro per dag zijn daar
geen uitzondering meer.
Het gebruik van een parkeergarage in het centrum kost daar
al 50 Euro per dag.
Als de gemeente Amsterdam besluit dat de parkeertarieven
nog verder worden verhoogd, merkt de Amsterdamse middenstand dat onmiddellijk,
omdat klanten wegblijven.
Ook worden woninghuren in Amsterdam en andere grote steden
voor nieuwe huurders meer dan proportioneel verhoogd, dankzij het
beleid van Minister P.H. Donner (CDA). De mensen die in Amsterdam blijven
wonen hebben daardoor nog minder te besteden. Dat zal de Amsterdamse
middenstand eveneens merken aan het teruglopen van de omzet.
Omdat de vaste
kosten zoals pandhuur tegelijkertijd doorlopen, gaat de werkgelegenheid in de detailhandel
achteruit. De gemeente Amsterdam zal
dan ook meer geld kwijtraken aan het betalen van
uitkeringen aan werkloos winkelpersoneel en werkloze ondernemers, waardoor de extra winst op de parkeerinkomsten in rook opgaat.
Dit is een typisch voorbeeld van beleid, waarbij sprake is van het "penny
wise, pound foolish" syndroom.
De consument heeft namelijk een alternatief: Aankopen doen via het internet.
Je betaalt dan geen parkeergeld, ook geen vervoerskosten (auto of openbaar
vervoer), en je kunt je aankopen vanaf thuis regelen.
De locaties waar de goederen staan opgeslagen, behoeven ook geen A1
locaties te zijn. Pakketdiensten merken nu een groeiende omzet, en varen er
wel bij.
Hoe desastreus is nu het teruglopen van de omzet? Nemen wij als voorbeeld een
kleine boetiek, waarvoor de jaarhuur 30.000 Euro en de overige jaarlijkse
vaste kosten eveneens 30.000 Euro bedragen. Er worden produkten verkocht met
een gemiddelde winstmarge van 30%. Dit betekent dat de eerste 200.000 Euro
aan jaaromzet (excl. BTW) alleen voldoende is om de vaste kosten te dekken;
als ondernemer heb je dan nog niets verdiend!
Nemen wij verder aan dat de boetiek een eenmanszaak is, met een jaaromzet
van 500.000 Euro. De ondernemer houdt dan bruto 90.000 Euro over, waarvan
hij nog zijn eigen belastingen en premies moet betalen. Loopt de omzet door
het beleid van de gemeente nu met bijvoorbeeld 20% terug, naar 400.000 Euro,
dan levert deze ondernemer 33% in op zijn bruto inkomen. Loopt de omzet nog
verder terug, omdat de overblijvende klanten minder gaan besteden, dan wordt
de ramp nog veel groter! Bij een omzet van bijvoorbeeld 300.000 Euro houdt
de ondernemer nog maar 30.000 Euro bruto over. Dit is nog maar 1/3 van zijn
oorspronkelijke inkomen. Er is dus sprake
van een hefboomwerking!
En dan heb ik het nog niet gehad over de toegenomen onveiligheid in de stad,
omdat winkelstraten door de (afgedwongen) leegstand van winkelpanden veranderen in
spookstraten, over de kosten verbonden aan extra politieinzet om de stad
leefbaar te houden, en over de extra kosten die de gemeente moet maken voor
bijstandsmaatschappelijk werk, schuldhulpverlening en armoedebestrijding.
Het is dan ook duidelijk, dat de teruglopende koopkracht van de
consument zal leiden tot nog meer werkloosheid, toenemende onvrede en
problematische schuldsituaties bij de bevolking *, tot nog meer uitkeringen in
plaats van inkomsten uit betaalde banen, tot een verder oplopend
begrotings- en financieringstekort, en tot teruglopende belastinginkomsten van
het land, waardoor de koopkracht van de consument nog verder daalt, en, door
de noodzaak van nieuwe bezuinigingen, de ingrediënten voor een
kettingreactie volop aanwezig zijn.
Welke bezuinigingen zijn nu wel verstandig? Iedere vorm van verspilling
dient bestreden te worden. Zinloze uitgaven hebben altijd een negatieve
invloed op het bedrijfsresultaat, en op het product. Daar, waar
arbeidskracht en/of energie wordt verspild, worden extra kosten gemaakt, die
nergens worden terugverdiend.
Hoe doorbreek je nu de negatieve spiraal van de eerder
beschreven kettingreactie in de economie?
Als consument kun je beginnen met verstandig te investeren in je huishouding,
waardoor je maandlasten dalen, en je dus netto meer te besteden hebt. Gooi
bijvoorbeeld je energieverslindende oude koelkast weg (ook als deze nog
werkt) en vervang deze door een nieuwe met minimaal een A+ label. Na 5 jaar
heeft die nieuwe koelkast zich meestal terugverdiend. Vervang verder je dure
halogeen-verlichting eens door energiezuinige LED verlichting. Je bespaart
niet alleen op je energierekening, maar je vermindert ook het brandgevaar
door de geringere warmteontwikkeling in je verlichtingsarmaturen.
Als
leverancier van een product of dienst wil je natuurlijk goed in de markt liggen.
Dit betekent dat je het vertrouwen van je klanten in je product of dienst zo hoog
mogelijk moet zien te houden, door kwaliteit te leveren voor het gevraagde
geld. Mond- op mondreclame van tevreden klanten werkt altijd in het
voordeel van de producent, en van diens werknemers.
Als werknemer of opdrachtnemer doe je uiteraard zo goed mogelijk je best, om het gestelde
doel voor je werkgever / opdrachtgever en voor je klanten te bereiken. Het
werk van een vakman brengt zijn geld op. Ik
haal de kracht hiervoor uit mijn geloof. Dit is ook mijn motivatie
voor het aanbieden van mijn diensten als medewerker en adviseur. Op mijn
persoonlijke pagina's kunt u verder navigeren naar behaalde resultaten uit
het verleden, en naar mijn werkervaring.
Ik hoop van harte dat ik u spoedig van dienst kan zijn. Mijn contactgegevens
vindt u hier.
Met vriendelijke groeten,
ir. W.J. Vogel
Kramersstraat 2
5612NV Eindhoven.
Link naar mijn persoonlijke pagina's (Managementsamenvatting).
*
Lees voor een Bijbels voorbeeld over waar onvrede bij de
bevolking (door de te hoge belastingen) toe kan leiden het
verhaal dat beschreven staat in
1 Kon. 12 : 3 - 19.
Publicatie van deze column is toegestaan met
bronvermelding en met vermelding van de naam van de auteur.
|