De Heer
troont op de lofprijzingen van Zijn volk - Psalm 22 : 4.
Gebruik het muiswiel om
de hele pagina te zien.
|
Toonsoort Majeur | Toonsoort Mineur | Transponeren naar (Majeur) | Transponeren naar (Mineur) | Aantal kruisen (#) of mollen (b) origineel en getransponeerd | |
C | Am | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 0 | 0 |
Cis/Des | Besm | C of D | Am of Bm | 7 # / 5 b | 0 of 2 # |
D | Bm | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 2 # | 2 # |
Es | Cm | D | Bm | 3 b | 2 # |
E | Cism/Desm | F | Dm | 4 # | 1 b |
F | Dm | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 1 b | 1 b |
Fis/Ges | Esm | F of G | Dm of Em | 6 # / 6 b | 1 b of 1 # |
G | Em | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 1 # | 1 # |
As | Fm | G of A | Em of Fism | 4 b | 1 # of 3 # |
A | Fism | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 3 # | 3 # |
Bes | Gm | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | niet nodig, kan zuiver gespeeld worden. | 2 b | 2 b |
B/Ces | Gism/Asm | Bes of C | Gm of Am | 5 # / 7 b | 2 b of 0 |
Onbeperkt doormoduleren is op een in middentoon
gestemd orgel met het 12-toons systeem in een oktaaf niet mogelijk. Deze
nadelen kunnen worden gereduceerd met een toetsenbord dat is voorzien van
extra toetsen. Zie hiervoor de onderstaande links.
Voor een theoretische verhandeling: bekijk
deze scriptie: (Muziektheorie)
en
deze scriptie: (Stemming
en Samenspel).
Als u in deze scripties geen tekst ziet, gebruik dan het muiswiel totdat de tekst in beeld komt.
Een nog meer uitgebreide verhandeling vindt u
hier.
In dit
laatste document wordt aangegeven dat je de wolfskwint op een andere plaats
dan op
de gebruikelijke Gis - Es kwint kunt leggen, zodat andere toonaarden dan de
gebruikelijke gespeeld kunnen worden. Met de wolfskwint op Cis - As
vervalt de mogelijke toonaard met 3 kruisen, maar komt de toonaard met 3
mollen ervoor in de plaats.
In het document "quarter comma meantone" vindt u exacte informatie over de
meantone scale en welke van de 144 mogelijke intervallen wel en
welke niet gespeeld kunnen worden.
Wilt u de stemming van uw kerkorgel zelf controleren op uw laptop, dan kan
dit met het shareware programma
Chromatia
Tuner .
Een licentie kost $ 24,95 excl VAT. U kunt het programma daarvoor op
meerdere PC's in dezelfde huishouding installeren.
Tot slot nog een truc voor als u dezelfde klank (toonaarden) wilt realiseren
als die, welke door het orgel in Zeerijp ten gehore worden gebracht.
Deze truc is uitvoerbaar bij ieder elektro-pneumatisch kerkorgel:
1. Wijzig de bedrading zodat
alle toetsen de pijpen aansturen die een halve toon hoger liggen.
De hoogste toets werkt dan niet meer tenzij je voor deze
toets extra pijpen installeert.
Dit is een modificatie van beperkte omvang.
2. Stem in het gemodificeerde orgel de A (de oorspronkelijke Bes) op 465 Hz
en pas de overige frequenties dienovereenkomstig aan.
Vermenigvuldig daartoe de frequenties uit de tabel voor de
middentoonstemming op
pagina
(2) met de factor 465/440 = 1,0568182.
Een alternatieve mogelijkheid is in het oorspronkelijke orgel de wolfskwint
op A - E te leggen en alle toonaarden uit de transponeringstabel een halve
toon omhoog te transponeren. De referentietoon is dan de Bes die op 465 Hz
moet worden ingesteld.
Dit moet dan uiteraard wel met de organisten
gecommuniceerd worden.
De middentoonstemming is ook op een gitaar te realiseren. U kunt dit zien op
http://www.youtube.com/watch?v=E0pUt_Wvht0 .
Let hierbij op de plaats en de vorm van de fretten van deze gemodificeerde gitaar.
Op deze pagina
(1)
vindt u meer informatie over de stemming (temperatuur) van kerkorgels.
Ga naar deze pagina
(2)
om mijn voorstel voor een uitgebreidere middentoonstemming te bekijken.
Opmerking: Een elektronisch muziekinstrument heeft meestal een
instelbare toonhoogte (pitch). Stem je een dergelijk instrument in de
middentoonstemming, dan kun je met de pitch control, mits deze minimaal + of
- een halve toon (+ of - 100 cents) als bereik heeft, de transpositie van de
meeste muziekstukken weer terugzetten naar de originele toonaard.
Een pitch
control van + of - 300 cents is beter omdat je dan meer mogelijkheden hebt
om muziekstukken te spelen waarin meerdere incidentele verhogingen of
verlagingen voorkomen.